Google+ Followers

Google+ Followers

Google+ Followers

Google+ Followers

Saturday, 26 April 2014

DIALOG-DIALOG MENARIK DAN LUCU FILEM PENDEKAR BUJANG LAPOK

Petikan-petikan menarik filem Pendekar Bujang Lapok arahan P Ramlee.


Filem PENDEKAR BUJANG LAPOK yang diterbitkan pada tahun 1959 adalah salah satu siri Bujang Lapok yang paling menarik.Kita ikuti beberapa dialog-dialog menarik yang saya sertakan di bawah.  



Adegan ketika Ramli,Ajis dan Sudin sampai ke kampong Pinang Sebatang untuk mencari rumah pendekar Mustar.


Ramli:     Hey mana punya kampong kita dah sampai haa..?
                Ha..apa dia tulis ni?
Sudin:     Jalan Sekapur Sireh Road daa..
Ramli:     Alamak kita mau cari kampong pinang tapi jumpa sireh..salah kampong laa..
Ajis:        Eh ini kali kita jumpa sireh lain jalan kita jumpa pinang barangkali?
Ramli:     Eh itu rumah apa besar hah?
Ajis:        Mari kita pergi tengok haa..!
Sudin:     Mari..
               (Suasana di sekolah dewasa)
Ramli:    Eh Sudin..ni bacanya amacam bacanya?
Sudin:    Alef Mim Nun Wau ..Alef tendang wau sarkeslah..!
Ajis:       Apa pulak sarkees!
Ramli:   Hiss.tulis begitu punya panjang bacanya siket sarkes?
Sudin:    Tu yang panjang bunganya sajee..yang sikit tu lah sarkes!Tak reti?
Ramli:   Tulis pun pakai bunga?
Sudin:    Habis takkan hutang saja pakai bunga?
Ajis:      Hei..ini barangkali sekolah daa..!
Ramli:   Ye daa sekolah...
Sudin:   Sekolah kepala hotak kau sekolah..kau tak tengok ni satu satu,semua orang tua-tua..
             sekolah budak-budak kecik!Ni diaorang malam belajar dengan rimau!
Ramli:  Oh tak boleh baliklah?
Sudin:   Tak boleh balik! Duduk dalam sini tengok rumah macam kandang!
Ramli:  Alah..mari kita duduk bawah pokok sana..terlepas nanti naya!
             (Bunyi loceng sekolah..murid-murid dewasa keluar)
Ramli:  Hei apa da kau bilang makan sini tidur sini..
             Mana dia orang nak pergi ni?
Sudin:  Ini sarkes dah jinak...dah berapa lama diaorang training..
Ajis:     Ini sekolah daa..
Ramli: Ye daa..
Ajis:     heh..tua tua kerepot dah semua.?
Ramli:  Alamak toksah peduli..mau cari rumah pendekar Mastor punya rumah..
Ajis:     Apa daa Mastor..Mustar!!
Ramli:  Cari yang muda-muda tanya haa...!

AZIZ SATAR,S SHAMSUDIN,P RAMLEE



Adegan di rumah Pak Mustar dalam sessi suaikenal .

Pak Mustar:   Anak ni nama apa?
Ramli:           Nama saya Ramli..binnya Putehh..
Pak Mustar:  Yang ni..?
Ajis:              Saya Ajis ..bin Satarrr..
Pak Mustar:  Yang ni?
Sudin:           Saya Shamsudin..bin Daliii..
Pak Mustar:  Eh..kalau begitu engkao bertiga bukan sudara agaknya,sahabat saja ya?
Ramli:           Kita sahabat sudah lama pakcik..
Ajis:              Ye pakcik.. sejak dari dalam perut..!
Pak Mustar:   Dulu kerja apa nak?
Ramli:           Uh..kerjanya bukan main teruk pakcik..!
Sudin:            Siang malam tak dapat tidor!
Ajis:               Iya pakcik..!
Pak Mustar:   Kerja apa itu nak Ramli..?
Ramli:            Kira bulu kambing!
Pak Mustar:   Eh Eh Eh Eh..tak terkira tu nak..! Ajis!
Ajis:               Oh..kerja saya paling berat sekali pakcik!
                       Siang malam tak boleh baring!
Pak Mustar:    Apa itu kerja?
Ajis:                Kerjanya menunggu ayam jantan bertelor pakcik!
Pak Mustar:    Eh Eh Eh berapa lama nak tunggu..?
Ajis:                Entahlah pakcik..!
Pak Mustar:    Sudin?
Sudin:             O kerja saya merbahaya pakcik! Siang malam berjaga jagaa saja..
Pak Mustar:    Kerja apa..?
Sudin:             Kerja sambung ekor beruang..!
Pak Mustar:    Eh Eh Eh salah salah beruang tu ngap!
Sudin:             Kalau dia ngap saya tinggal ngep!
Pak Mustar:    Eh Eh  kenapa cari keja yang berat-berat nak?
Ramli:            Apa boleh buat pakcik..nasib badan...



SUDIN MUSTARJO AZIZ P RAMLEE



Adegan Kemat Hassan dan geng penambang bercerita tentang penangan Pendekar Mustar
dan berselang seli dengan cerita Pak Mustar semasa makan malam.

Sharif Dol:   Hei Kemat nanti dulu daa..apa daa kau dgn  Pendekar Mustar pun tak boleh menang!
Kemat :        Hey..orang tu berantai kao..!
Sharif Dol:   Eh cuba cerita kita semua mau dengar daa..!
Kemat:         Bila saja kao suruh bawak orang tua tu keluar,sekali aku tolak dia! Dia jatuh!
                     Bila dia jatuh dia nak bangun ni..! Bila dia nak bangun dia nak lawan pulak..!
                     Apa lagi..aku tak kasi chan! Aku pun tumbuk muka dia daa..!
Pak Mustar:  ...Pakcik elak!Sekali pakcik ketis kakinya! Gedebeb dia jatuh!
Kemat:          ..macam nangka daa.aku kena..!Sekali Rafi datang terkam.!.Rafi masuk terajang
                      siam pulak!
Pak Mustar:   ..Pakcik keluar kunci Kelantan..dia tersepit! Satu kali pakcik shebat kepalanya..
                      pinggg..! berpusing..
Kemat:          ..macam gasing da Rafi kena...sekali aku dapat aku gigit telinga dia!
Pak Mustar: ..huuuu..pakcik menjert!
Kemat:         sekali..kami tangkap macam rimau!
Pak Mustar: Pakcik tendang macam tikus!

ADEGAN DI JETI PENAMBANG



Adegan ibu Ros(Momo) yang ingin membetulkan tanggapan buruk Ros kpd Bujang Lapok

Ibu Ros:   Ros  Ros lekas mari sini Ros..!
Ros:         Apa mak?
Ibu Ros:   Engkao lekas salah sangka..budak bertiga yang datang tu semua baik budi bahasanya Ros!
Ros:         Alah.mak dengan bapak pun sama je!
Ibu Ros:   Eh Eh Eh..kalao sudah emak dengan bapak sama,yang mana jantan yang mana betina..?


AINI JASMIN sedang membacakan surat dari Ros


Selepas menyanyi lagu Maafkan Kami..Ajis ternampak sepucuk surat di bawah daun pintu.

Ajis:      Eh..ni ada surat daa..
Ramli:   Eh apa daa terpusing-pusing..
Ajis:      Sekali syaer..
Sudin:   Baca baca baca..
Ajis:      Al kesah..(toyip..) alkisah maka tersebutlah kisah ..(toyip..) sang kancil datang beramai
              ramai mengadap ke bawah duli yang mulia sultan Firaun..
Ramli:   Mana Firaun pakai sultan..!
              Tak tau baca kau mengarut saja..tengok aku baca..!
Sudin:    Kau tau baca ya..?
Ramli:   Jauh sangat daa..
Sudin:   Dekatlah sikit!
Ajis:      Eh kau terbelek-belek..?
Ramli:   Hurufnya kecik daa..kaca mata aku ketinggalan daa..
Sudin:   Kau berdua ni memang buta huruf! Kau tengok aku baca..
              Dia tulis arab!
Ramli:   Arab arab bacalah kami tak reti daa..cuba kau baca.
Sudin:   Ku baca ya..! Wal fadang fasirul.tak adha dhil fokok kayu wil..Panassutani kuk!
Ajis:      Eh apa da kuk?
Sudin    Padang pasir takde pokok kayu panas terik laa..
             Wal kurmak!
Ramli:  Eh apa da buah kurmak?
Sudin:  Eh kau tau baca?
Ramli:  Itu bunyinya kurmak!
Sudin:  Wa kurmak  nak buka puasuu..kehabisanhu lazi..!
Ajis:     Apa dia tu?
Sudin:  Eh buah kurma untuk buka puasa dah kehabisan..
Ajis:     Oh..
Ramli:  Sambung..sambung..
Sudin:  Ku pandonge kiri karo nik!
Ajis:     Oh ya apa da nik?
Sudin:   Ku pandang kiri kanan saki bakhi  tuhuk..tahi unta!
Ramli : (rampas) Apa da pakai taik unta..!..Buta kayu da korang... 


SAKALI SYAER...

Adegan belajar isim-isim silat di rumah Pak Mustar

Pak Mustar:   Apa yang pakcik kata tulis ha?
                      Hai mambang tanah mambang air mambang api mambang angin mambang
                      berasal dari gunung simambang
Ramli:           Eh..berapa banyak mambang mau tulis da...?
Pak Mustar:   Heh jangan cakap..tulis haa..!
Ramli:           Baik pakcik..
Pak Mustar:   Berdampinglah denganku simambang..hanya itulah pesanku mambang...!
                       Itu saja  isim isimnya ya nak! Cuba baca cik Ajis!
Ajis:               Baik pakcik..saya baca pakcik haa.
                       Hai mambang tanah ..hai mambang tanah mambang pokok mambang daun
                       mambang buah..! mambang panjang mambang pendek mambang hutan mambang
                       melintang mambang kurus mambang gemuk mambang tua mambang....
Pak Mustar:   Apa yang kau baca dan apa yang aku ajar?Aku tak ajar ni segala mambang membujur
                       mambang pendek mambang persegi...
                       Eh apa yang kau tulis?
Ajis:               Saya tulis short hand pakcik!
Pak Mustar:   Kenapa tak boleh baca?
Ajis:               Saya tulis short hand..saya baca long hand..
Pak Mustar:   Betul kau ni buta huruf,Ajis Ajiss...
                       Ramli cuba baca..
Ramli:            Kalau saya baca kena berdiri pakcik!
Pak Mustar:    Ha  berdiri!
Ramli:            Bodoh tak tau baca..huh!
                       Hei mambang kuning mambang merah mambang puteh mambang biru
                       mambang coklat mambang hitam mambang biru air laut...
Pak Mustar:    (rampas)..Pakcik tak ajar mambang kuning mambang biru mambang coklat
                       mambang hijo hah!
                       Eh! ini apa yang kao tulis?
Ramli:            Tulis arab pakcik!
Pak Mustar:    Tulis arab mengapa ke bawah?
Ramli:             Pasal lama dia duduk di atas!
Pak Mustar:     Huh! Bodoh! Buta kayu..duduk!
                        Ha..sekarang Sudin baca!
Sudin:             Saya baca pakcik yaa..hai mambang tanah mambang air mambang api
                        mambang angin..
Pak Mustar:    Bagus..!
Sudin:             Mambang mabuk minum brandy...
Pak Mustar:    (rampas) negeri mambang sana ada jual brandy?Huh!
                        Eh! apa ni gambar orang-orang ni..?
Sudin:              Ni bukan orang pakcik..mambang..!!
Pak Mustar:     Mambang kepala hotak kau jambul!Huh!..rupanya kao bertiga ni semuanya
                        buta huruf buta kayu!


SEKALI BAPAK DIA DAA...


Di sekolah buta huruf (adegan pertama)


Cikgu:             Ha..sekarang murid-murid,saya mulakan dengan pakcik Mat..pakcik Mat..
                        cuba sebutkan perkataan ini...?
Pakcik Mat:    Alip ye mim..buaya..
Cikgu:             Bukan buaya..!Alif ye mim..a yammm..
Pakcik Mat:     Oh ayaaam..pakcik fikir buaya!
Cikgu:              Pakcik Dol..cuba sebutkan perkataan ini..
Pakcik Dol:      Be wau re nge..unta!
Cikgu:              Bukan unta..Be wau re nge burunggg..
Pakcik Dol:      O buruuung..ku fikirkan unta..!
Cikgu:              Pakcik Hamid tutup mulunya sedikit nanti masuk lalat!
Pakcik Hamid: (tersengeh)
Cikgu:              Pakcik Man..cuba sebutkan perkataan ini..
Pakcik Man:     Eh..tak nampak cikgu hurufnya halus halus benar!     
Cikgu:              Tak nampak...?  
Pak Man:          Pakai teropong nampak..!  
Cikgu:              Sudahlah pakcik Man..duduk!   

Pak Abu...jin toncit hahahahahahahaha...



Adegan di sekolah buta huruf di kelas Cikgu Ros

Cikgu Ros:   Ha sekarang murid-murid semua sudah faham huruf-huruf itu..?
                     Kita akan pindah ke huruf baru ya..
Murid2:        Baik cikgu!
Cikgu Ros:   Alif (alif) Be, (be) Te (te) The (the).....(sambil menunjuk huruf seterusnya)
Murid2:        (Gelabah)
Sudin:           Tang sinilah cikgu kita mati ya Ramli?
Cikgu Ros:    Huruf apakah ini?Baiklah sekarang..saya nak tanya pada murid-murid
                      yang baru..Cik Ramli..huruf apakah ini?
                      Ha dia ada tanah, ada ekor dan ada satu mata di tengah-tengah..
Ramli:           Matanya satu saja cikgu?
Cikgu Ros:    Satu
Ramli:           Ada ekor?
Cikgu Ros:    Ada..
Ramli:           Atas tanah? Haa..huruf mambang tanah!
Pak Abu:       (ketawa) mambang tanah hahahaa...
Cikgu Ros:    Yang ini bukan mambang tanah cik Ramli..yang ini huruf jim!
Ramli:            Jim...? Eh jin dengan mambang kan tak jauh..?
Pak Abu:        (ketawa lagi)..hahaha hahaha hahaha..
Cikgu Ros:     Ha cik Ajis..huruf apakah huruf ini?
                       aa..huruf ini sama dengan huruf jim tetapi takde matanya saja..
Ajis:               Ohh.dia takde mata...sama-sama jim?haa..jin mata buta cikgu!
Pak Abu:        (ketawa).Ha ha ha..mata buta haha haha hahaaha..mata buta..haha haha
                       Tik tik tik..(bunyi meja diketuk..)
Cikgu Ros:     Yang ni bukan jim mata buta cik Ajis..yang ini huruf Ha..
Ajis:                Haa...
Cikgu Ros:     Ha sekarang cik Sudin pulak..!
Sudin:             Saya cikgu...!
Cikgu Ros:     Kenalkah dengan huruf ini..?
Sudin:             Saya kenal cikgu!
Cikgu Ros:     Huruf ni sama dengan huruf jim...huruf jim matanya di tengah-tengah..
                       tapi huruf ini matanya di atas..
Sudin:            Jim ni matanya di tengah-tengah..jim ini matanya di atas cikgu..?
                      Jin pakai toncit!!
Pak Abu:       (ketawa) Toncit!! Hahahah hahahaha hahahaa..
                      Tik tik tik...!!!
Cikgu Ros:    Pak Abu tu ketawa terlalu banyak sangat..!
Pak Abu:       ..Cikgu...
Cikgu Ros:    Ha cepat..sekarang Pak Abu pulak..!
Pak Abu:       Aa..yang mana..?
Cikgu Ros:    Yang ini..!
Pak Abu:       Ooo..ini saya kenal dan tahu ni..huruf ini..
                      Nikan huruf M..!
Cikgu Ros:    Tulah jangan suka selalu ketawakan orang..!Yang ni bukan huruf M..
                      yang ini huruf Kha..!
Pak Abu:       Khaaa..?
BujangLapok: HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
                        HAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHA...

Pak Abu:      (terdiam malu..)


Cikgu Ros: Yang ni bukan huruf mambang tanah cik Ramli..ini huruf Jim.


Tokeh jeti (Ahmad Nisfu) menuntut pampasan kepada Pendekar Mustar

Tokeh Jeti:   Jumlah semuanya tujus ratus dua puluh empat ringgit 71 sen..!
                    Diminta bayar sekarang jugak!
Ramli:         Satu sen pun kami tak mahu bayar..apa nak jadi,jadi!
Tokeh Jeti:  Kalau tak mahu bayar aku kasi tau penghulu!
Ajis:            Penghulu tak boleh datang!
Tokeh Jeti:  Kenapa tak boleh datang?
Ajis:            Pasal semalam dia makan julap..hari ini dia berak-berak!
Tokeh Jeti:  Baik.!.aku kasi tau pulis!
Sudin:         Pulis pun tak boleh datang!
Tokeh Jeti:  Kenapa tak boleh datang?
Sudin:         Semalam dia jatuh tergelincir masuk dalam sungai,semuanya sudah
                   hantar dobi..!
Tokeh Jeti: Pulis dan penghulu tak boleh datang, aku tunggu di sini jugak!
                   Kita semua duduk di sini (Baik enciikk!)
                   Korang ada bawak sireh atau tak?( Tak ada..)
                   Kepala hotak kao!
Tiba-tiba Ros meluru keluar dari rumah.
Ros:           Pak..jangan bayar pak..!Mereka semua penjahat di penambang!
Tokeh Jeti: Siapa perempuan ini masok campor?
P Mustar:   Anak aku,kenapa??
Tokeh Jeti: Huh  cantik!Baiklah..hutang boleh selesai,aku jadi menantu kau,ye pak?
Ros:            Tak hingin! Tua tak sedar diri!! Banyak cantik muka kau!
Tokeh Jeti: Sekarang tak cantik..nanti aku balik di rumah pakai bedak banyak,baru tau!
Ramli:        Pakcik saya habiskan dia pakcik..!
P Mustar:   Habiskan dia Ramli...!
Ramli:        Haitt..eyyahh (bersilat dan buka langkah)..yah...hiyahhh..hei!!
                   Apa macam langkahnya...?
P Mustar:   Huh..sumbang..!
Ramli:        Jadi apa macam pakcik..?
P Mustar:    Heh..hentam sajalah!
Ramli:        Hantam sajalah..hee yahh..(bersilat lagi..)..haip! yeehh..
Tokeh Jeti: Takpa..!Takpa..! Nanti kau terima pembalasan!
Ajis:           Heiyaah! eh..jangan kamu nak tunjuk samsing daa..
                   Mau lawan marilah....!
Tokeh Jeti: Sudah!..mari balik!
 Sebelum berlalu,Omar Suwita membaling batu kepada Ajis.
Ajis:           Aduiii..pakcik..dia lempar batu pakcik..!
P Mustar:   Kenapa kau tak elaaak..?
Ajis:           Camana saya nak elak..silat pakai batu pakcik belum ajar...

OK..hutang boleh settle..aku jadi kau punya menantu ye pak?..Boleh jalan daa..


            PENDEKAR BUJANG LAPOK (1959)

Pengarah:    P Ramlee
Pengeluar:  Malay Film Production (milik Shaw Brothers)

Para pelakun utama:

P RAMLEE
Pelakun dan pengarah
P Ramlee   -   Ramli
Aziz Satar   -  Ajis
S Shamsudin - Sudin
Mustarjo       - Pendekar Mustar
Rosyatimah  - Ros
Momo Latiff -  Isteri Pak Mustar
Aini Jasmin  - Aini
Ibrahim Pendek:  Ibrahim
Ahmad Nisfu: Tokeh bot/jeti

Penjahat di penambang:
Sharif Dol  
A Rahim
Kemat Hassan
Ahmad C
S Sudarmaji
Ali Fiji
M Raffi
Ibrahim Hassan
A Ghani
Omar Suwita

Penampilan istimewa:
Pak Abu
Pakcik Mat
Pakcik Man
Pak Hamid
Pakcik Dol
Cikgu kelas dewasa yang lain
Murid-murid kelas dewasa
Penumpang di penambang
dan ramai lagilah!..fuh!

                                                          PARA PENDUKUNG WATAK:



S SHAMSUDIN (SUDIN)
- Jin pakai tocit..!

P RAMLEE (Ramli)
- huruf mambang tanah..!

AZIZ SATTAR (AJIS)
- jin mata buta cikgu cikgu..


MUSTARJO (Pak Mustar)
-Aini..angkat jemuran, hujan dah turun...


ROSYATIMAH (Ros)
-yang ni bukan huruf M..ini huruf Kha.



AHMAD NISFU (Tokeh bot)
- korang ada bawak sireh tak?Kepala hotak kao!


AINI JASMIN (Aini)
- jangan marah haaaa..


MOMO LATIF (Isteri Pak Mustar)
- nanti makcik buatkan kopi.


IBRAHIM PENDEK (Ibrahim)
- hai Aini cinta hati saya..



SHARIF DOL (Sarip)
-aku bukan curi..aku nak timbang je duit nii..


KEMAT HASSAN (Kemat)
- macam nangka da aku kena.


A RAHIM (Rahim)
- siapa main seruling ni..memekak jer..!


AHMAD C (Pendayung di jeti)
-makcik,payung tu saya punya..


BEGITULAH SERBA RENGKAS BEBERAPA BABAK DAILOG DALAM FILEM
PENDEKAR BUJANG LAPOK KELUARAN MFP 1959 YANG DIARAHKAN OLEH P RAMLEE.
 
Ros;     Cik Ramli..timakasihlah sebab ajak Ros berlakun dalam filem Pendekar Bujang Lapok ni..
Ramli: Dulu abang Ram ajak Ros berlakun cerita Sumpah Orang Minyak Ros taknak..
Ros;     Masa tu Ros tengah sekolah la bang..mak Ros tak kasi..
Ramli: Sebab tulah abang ajak mak Ros berlakun..
Ros:     Mak Ros berlakun dalam filem Orang Minyak?
Ramli: Takdelah..masa abang muda-muda dulu la..masa tengah hensem dulu..
Ros;     Ala..masa tu Ros tengah pra-sekolah bang..mana Ros ingat!
Ramli: Nanti lepas jahit seluar abang yang koyak tu,,jahitkan hati abang yang terkoyak ye Ros..
Ros:    Ala..abang Ramli ni..ngada-ngada..
   (Dailog ini terpaksa didelete kerana takde dalam skerip hehehe..jangan marah haaaa...)



TERIMAKASIH DARI KLASIKFANATIK

27APRIL2014
SKI
LenJugrano
                             JUMPA LAGI............

    

Sunday, 20 April 2014

DAILOG MENARIK FILEM P RAMLEE: 3 ABDUL

DIALOG MENARIK FILEM 3 ABDUL (1964) ARAHAN P RAMLEE.



 
 
Banyak dialog-dialog menarik di dalam filem 3 Abdul yang mencuit hati.Pengucapan dailognya bersahaja memang menggelikan hati penonton.
 
 
Adegan dalam kedai burung di mana Hamidah (Mariani) nak mengurat
Abdul Wahab (Hj Mahadi).
 
Hamidah: (bersiul macam burung)
Abdul Wahab: Eh..burung mana pulak yang bersiul..?Oh Hamidah Sigaraga,silakan masuk adinda..!
Hamidah: Dinda datang nak beli buruunggg..
Abdul Wahab : Dinda pilih sajalah yang mana satu dinda  kehendaki.
Hamidah: Dinda nak beli burung yang berkata-kata..
Abdul Wahab: Jika adinda berkehendakkan burung yang pandai berkata nanti kanda hantar ke semuanya ke sekolah.
Hamidah: Mmm..dinda nak burung yang pakai tarbus..
Abdul Wahab: Burung yang pakai tarbus tak ada di sini tetapi orang yang pakai tarbus belum ada yang punyaaa..!
Hamidah: Ha..burung tulah yang dinda nak beli..
Abdul Wahab: Mengapa tak cakap siang-siang,sayang...?
Hamidah: Eh Jangan pegang,dosa!Kalau nak pegang mesti masuk meminang...
Abdul Wahab: Meminang? Itu perkara senang.Besok Abdul Wahab daa  tang..!
 
 
Adegan dalam kedai antik ketika Rafidah(Dayang Sofea) cuba menggodaAbdul Wahib
 (S Kadarisman)
 
Abdul Wahib: Hai..kanda lebih dasyat dinda..makan tak kenyang tidur tak basah mandi tak lena,pendek kata dalam seminggu dua ni macam kapal nak masok dok!
Rafidah: Ah kanda boraklah!Takkan kanda ni nak pada dinda?
Abdul Wahib: Misai pendek tidak bercahaya,ibarat kuda hampir mati,kalau adinda tidak percaya operetlah dada x-raylah hati!
Rafidah: Kalau kaki tersadung batu,jatuh selalu tersembam ke tanah.ah  orang lelaki memang begitu.sumpahnya selalu tunainya tak pernah!
Abdul Wahib: Kaki bukan sebarang kaki,kaki dioder dari Egypt,lelaki bukan sebarang lelaki,ha..ini lelaki Abdul Wahib..!
Rafidah: Kalau merpati sudah terpikat,jangan terlepas ikatan benang;kalau hati sudah terpikat,lekaslah lekas masuk meminaaaang...
Abdul Wahib:,,memineeng..hiiii.
 
 
Adegan dalam kedai musik ketika Abdul Wahub (P Ramlee) menerima kedatangan
Qasidah Sigaraga (Sarimah)
 
Qasidah: Oii di sana..!
Abdul Wahub: Amboi cantiknya bahasa..apa di sana  mau?
Qasidah: Di sini  nak beli kedai ni dengan di sana di sana sekali!Berapa di sana mahu jual?
Abdul Wahub: Oh perli ya? Sudahlah pergi balek!
Qasidah: Di sini tak mau balek!
Abdul Wahub: Oh apa?Bapak di sana hantar di sana ke mari untuk memikat di sini yaa..?
Qasidah: Ya.. memang bapak di sini suruh di sini memikat di sana tapi di sini tak hingin dengan muka di sana tu.!.
Abdul Wahub: Eh..cakap lawa konon..!Apa..di sana fikir di sana banyak cantik?Kalau macam muka di sana tu di sini sanggup jadi bujang lapok!Di sini pun tak hingin dengan di sana..!
Qasidah: Helleeeh!..muka macam di sana tu sekali di sini ketik sepuluh yang datang tau..!
Abdul Wahub: Sepuluh yang datang tau (mengejek)..kalau sepuluh tua-tua berjanggut nak mampus buat apa tauu...!
 
Kemudian datang tetamu bernama Sabrina..atau sarina
 
Sabrina: Abdul Wahuub!
Abdul Wahub: Hello Sabrina kekasih lama..silakan!Sudah lama kita jumpa ya..Hmm..Sabrina..saya ada rekod baru untuk Sabrina..
Sabrina: Lagu apa?
Abdul Wahub:Lagunya..perempuan gila anak saudagar penipu.
Sabrina: Macam-macamlah..
Abdul Wahub: Ha ha ha bagus lagunya,,kedai lain tak ada jual kedai ni aje..hehehe
Qasidah: (terus pulang).
 
 
Adegan di rumah Sadiq Sigaraga (Ahmad Nisfu) ketika Abdul Wahab dan Abdul Wahib bertengkar dengan bapa mertuanya pasal undang-undang Sadiq Sigaraga.
Turut serta ialah tuan penasihat (Salleh Kamil)
 
Sadiq: Apa bising bising ni haa?
Abdul Wahab: Ayahanda!..Undang-undang yang ayahanda bikin ni tak patut sama sekali tau!!
Sadiq: Eh..jadi anakanda berdua marahlah?
Abdul Wahab: Bukan kata anakanda berdua,sesiapa pun dalam dunia ni pasti marah!
Sadiq: Jadi marah yaa..?
Abdul Wahib: Ya memang kami marah!Tua kutuk tak sedar diri!!
Abdul Wahab/Abdul Wahib: Nak Mamposs!
Sadiq: Ha ha..jadi marah haa?Oleh kerana anakanda berdua marah anakanda akan dijual dan semua harta benda akan dirampas!He hehehe..Tuan penasihat!
Penasihat: Dua puluh persen!
 


Adegan ketika Abdul Wahub (P Ramlee) nak makan malam sambil ditemani isterinya Qasidah dan Sadiq Sigaraga.

Sadiq:               Sila duduk anakanda..sila makan..!
Abdul Wahub: Sila duduk adindaku Qasidah!
Qasidah:          Tak boleh kanda..Dalam rumah ini ada undang-undang.
                        Kalau suami makan isteri mesti jadi pelayan.
Abdul Wahub: Pelayan? Ha..ini undang-undang sangat baik!
                        Ini mengurangkan queen control!Ha silakan duduk ayanhanda..
Sadiq:              Oh ayanhanda tak boleh duduk!
                        Kalau anakanda makan ayahanda mesti jadi hakim!
Abdul Wahub: Hakim? Ini undang2 jugak baik sebab bapak mertua mesti hormat pd menantu.
                        Bapak mertua sudah tua dan tak lama lagi dia akan mati..
                        ..dan menantu yang akan jaga rumah ini hehe..
Sadiq:              Eh..dalam rumah ni semua orang tak makan..ambil bau saja.
Abdul Wahab: Ambil bau? Ini undang2 sangat bijak!Undang2 ini dinamakan ekonomi!
                        Hmm..sudah kenyang!Badan anakanda pun sudah letih dan nak masuk dlm berehat.
                        Selamat malam!
Qasidah:          Kanda..menurut undang2 di rumah ini suami tak boleh tidur bersama-sama isteri.
                        Suami mesti tidur di kandang kuda!
Abdul Wahub: Ha..inilah undang2 yang terbesar sekali dari semua undang-undang!
                         Undang- undang ini dinamakan 'family planning'..Selamat malam..!


Adegan di rumah Abdul Wahub.

Kelentang kelenting (bunyi loceng ais kerim)

Wahab/Wahib:  Hamba datang tuaan..!
Abdul Wahub:  Kenalkah kamu si khadam yang tua tu?
Abdul Wahib:   Dialah yang menyebabkan kita papa kedana!
Abdul Wahab   Mari kita cekiikkan dia!
Sadiq:               Erg..maakkk...!!
Abdul Wahub:  Hey!Yang kau nak cekik dia tu kenapa?
                         Huh!Kamu kan tahu dia tu penipu!
                         Muka dia pun muka penipu!Yang kamu berdua bijak pandai boleh kena tipu
                         dengan dia tu kenapa?Kamu berdua yang bodoh!!
Wahab/Wahib: Hamba bodoh tuaan!
Abdul Wahub: Hmm..tau pulak dia bodoh yee?
                        Ha..dengar sini baik-baik!Oleh kerana kamu berdua akan jadi hamba tebusan
                        dalam rumah ni seumur hidup..ku pilihkan pasangan hidup untuk kamu
                        berdua! Mm..pilih mana satu yang kau hendak!
                        Hey.kau jugak pilih mana satu yang kau hendak,lekas!!
Hamidah:         Kanda..maaflah adinda..  
Rafidah:           Maafkanlah adinda kanda,Sumpah..lain kali dinda tak buat lagi..kanda sayang..
Wahab/Wahib: Tak mahu sayang! (merajuk)
Abdul Wahub:  Heee..meraajuk konon,penyamun!!Ku lepak baru tau!
                         Hey lekas minta maaf!
Hamidah:         Sudahlah kanda jangan merajuk!Marilah dinda pujuuk!
Abdul Wahab; Argh!
Rafidah:          Kesianlah dinda kanda..kalau kanda tak kesiankan,siapa lagi..?
Abdul Wahib: Tak mau!
Hamidah/Raf : Tak mau sudah!!!
Abdul Wahab: Er.dinda kalau makan pakai bau lagi taak?
Hamidah:         Sumpah tidak!
Abdul Wahib:  Er..kalau tidur kena tidur kandang kuda lagi taak?
Rafidah:           Tidak!
Abdul Wahib: Tuan..saya pilih yang ini...
Abdul Wahab: Ssssaya yang ini tuann..!

                                Para pendukung watak



S Kadarisman (Abdul Wahib)
Haji Mahadi (Abdul Wahab)

Ahmad Nisfu (Sadiq Sigaraga)
P Ramlee (Abdul Wahub)





Dayang Sofea (Rafidah)


Sarimah (Qasidah)

Mariani (Hamidah)
Ahmad Nisfu (Sadiq Sigaraga ) dan Salleh Kamil (Penasihat)



P RAMLEE (Pelakun dan Pengarah)
filem terakhir arahan P Ramlee di MFP.


PELAKUN2 LAIN YANG MENGAMBIL BAHAGIAN DALAM FILEM 3 ABDUL:

S Shamsudin (pencherita)
M Babjan (Ismit Ulam Raja)
Ahmad Sabri (Ahlaken)
Udo Omar (guru anak yatim)
Kassim Masdor (pemain gitar)
H M Busrah (tukang lelong)
Nyong Ismail (saudagar unta)
dan lain-lain.


Jumpa lagi.
klasikfanatik april2014.