Google+ Followers

Google+ Followers

Google+ Followers

Google+ Followers

Monday, 12 May 2014

KELUARGA 69 - Dailog-dailog terbaik filem Keluarga 69

 
                           KELUARGA 69 -
                                  Dailog-dialog terbaik dan menarik dari filem Keluarga 69.




Filem Keluarga 69 arahan Tan Sri P Ramlee pada tahun 1967 memang menghiburkan.Walaupun ia sebuah filem komidi tetapi ia diisi juga dengan drama dan kesedihan.Nikmatilah beberapa dialog menarik yang telah saya selitkan di ruangan ini.



Adegan Osman yang dipapah oleh rakannya untuk masuk ke rumah Osman.


En Bakar:     Pukul berapa kau balek Man..?
Osman:         Erk..pukul 10 pak!
En Bakar:     Pukul 10 ya..?
Osman:         Ha..bapak pukul 10..sumpah pak ..ha (berjalan)
                     Cuba bapak lihat..tu kan pukul 10..!
En Bakar:     Tu jam panjang..cuba kau tengok jarum pendek..
Osman:         (teropong) pukol  3 pak!
En Bakar:     Pukol 3 pagi kau baru balek,ye..?
Osman:         (Nyanyi..) pukol tiga pagi...Hik!.tidurlah..
En Bakar:      Shadaappp!
Osman:         Eh ye! (terkejut) Berp..berp! (tutup mulut)
En Bakar:     Ni sapa ni? Ni kacang hantu mana yang kau bawak kemari nii?
Osman:         Bukan kacang hantu pak..kacang goreng! (berjalan ke arah rakannya)
                     Paak..kami berempat dah bersumpah akan sehidup..semati.
En Bakar:     Oh ho..begitu yee..hahahaa..kalau begitu saya mengucapkan terimakasih
                     kepada tuan-tuan semua..yang telah bawak anak saya balek ke rumah ni
                     hahahaa..
HAHAHAHAHAHA...
En Bakar:     Hee..oleh kerana budi baik tuan-tuan itu..hehahee..err..saya akan memberi
                     hadiah dan saguhati heh hehe hehehh..INI DIA HADIAHNYA..(pegang pistol)
(SEMUA ANGKAT TANGAN SURRENDER)
En Bakar:     Ingat ye..lain kali kalau aku tengok datang semua ke mari..SEMUA! one by one!
                     ku tembak..!!!
SEMUA CABUT LARI..
En Bakar:     Hey hey hey..!Kau nak ke mana  Man..?
Osman:        Ahaa..cabut pak!..koboi mengamok..!!
En Bakar:    Koboi mengamok? Ni bapak ni..!
                    Hei Man..kau jugak Man,ye..lain hari lain bulan lain yahun kalau kau balek
                    cara begini mabuk mabuk..aku usir kau keluar!!Faham tak..?
Osman:       Faham pak..!
             
PELAKUN DAN PENGARAH FILEM KELUARGA 69


 IDRIS HASHIM (ABU)
kalau Siti nak jadi nelayan aku tak kesah..dapat juga lauk
tapi kalau nak jadi pelayan..no way..dayus aku!!


Adegan Abu (Idris Hashim)  datang ke rumah Bang Pekak (Ahmad Dadida)

Grrrikk Griikkk..Grikkk (bunyi gergaji)
Abu:                  Bang!
Grikkk Grikkk Griikk..
Abu:                 Hoi bang..! Apala tak dengar ni..!
Griikkk Grikkkkk Griikkk
Abu:                 Bang!!..Hoi pekak!!! Pun tak dengar jugak!!
Greeiiik Grikkk Griiiiikkk...
Abu :                Hoi bang!!!
Bang Pekak:     Ha Abu.kau datang berdua saje? Mana Siti?
Abu:                 Siti dah tinggal kami bang..!
Bang Pekak:    Ho..Innalillahi wainnahirajiun..Abu..Abu..Kenapalah kau tak
                         kasi tau aku ..bila dia mati?
Abu:                 Siapa yang mati bang?
Bang Pekak:    Kau kata tadi Siti?
Abu:                Bukan Siti yang mati..Siti dah tinggal kami dua beranak!
Bang Pekak:    Ho..kau Abu,bunting pun kau tak kasi tau tup beranak!Bila dia beranak?
Abu:                Huh! Bukan beranak bang..Siti dah tinggal kami dua beranak!!
                        Memang susahlah nak bercakap dengan orang tak dengar..pekak! pekak..!!
Bang Pekak:    Kakak! Kakak ada di dalam..Timah..Oh Timah..Timah...!!! Timah!!
Kak Timah:     Ha Abu..kau datang berdua saje? Siti tak datang?
Abu:                Apa nak buat kak..jodoh saya dah habis..saya dah bercerai kak..!
Bang Pekak:   Abu....kenapa kau ni nak pergi sampai gunung Jerai buat apa Abu..?
                       Hutan..hutannn.....!!
Abu :              He eh?
Kak Timah:    Bukan gunung Jerai..Abu dengan Siti dah bercerai!!
Abu:               Ha ahh..dah bercerai..!
Bang Pekak:   Pasal apa yang kau bercerai?
Abu:               Begini bang..Siti tu mintak dengan saya nak jadi pelayan..saya tak bagi..
                       ha..itulah sebabnya..
Bang Pekak:   Abu..kau bukan tak tau Abu..rumah aku ni jauh dari tepi laut Abu..!Kalau
                       dekat senangg..!
Abu:               Senang apa bang?
Bang Pekak:   Jadi nelayan!
Abu:               Huh! Mampos dah...
Kak Timah:    Kau ni bang,lain orang cakap lain yang kau jawab! Buatlah kerja tuu!!
                       Orang cakap pelayan dia cakap nelayan..!
Bang Pekak:   Asal aku cakap semua tak kena..semua salah!Salah!Salah!
Abu:               Memang salah la bang!Lain disoal lain yang abang jawab!
Bang Pekak:   Astaghfirullahalaziim..Siti tu ikut Mat Nawab?
Abu:               Eh Eh..mengapa pulak melarat ke Mat Nawab?
Kak Timah:    Sudahlah Abu..jangan kau dengar cakap orang tua tu..mai sini aku nak cakap!
Abu:               Betul kata kakak..!Abang ni makin dilayan makin pekak!!
Bang Pekak:   Eh kau pun nak marah aku jugak..?
Abu:               Dahla bang..!
                      


Badigol punya burung..aku baru nak tembak dia..dia dah serang aku dulu..



Adegan Orang Kaya Bakar (AR Tompel) teropong 'burung' yang sedang basuh kain.

En Bakar:  Abu..bak teropong mari!
Abu:          Teropong?
En Bakar:  Cepat cepat cepat daa..mana kau Abu..!!Heheh heh heh..
Abu:          Ada apa encik..?
En Bakar:  Amboi lawaa...
Abu:          Ada apa encik?
En Bakar:  Cuba kau tengok..cuba tengok Abu..
Abu:           Tengok encik?(Teropong) Nampak orang sedang basuh kain..
                   (terkejut) Alamak anak aku..!
En Bakar:   Apa?
Abu:           Pucuk paku banyak encik..!
En Bakar:   Aku suruh tengok oranglah..bukan pucuk paku!Kau ingat nak makan aje!
                   Tengok lagi sekali..lawa tak?
Abu:           (teropong) lawa encik..!
En Bakar:   Kau pegi cari rumah dia..Tanya dia ni janda ke anak dara..!
Abu:           Pasal apa encik?
En Abu:      Aku dah berkenan...
Abu:           Encik berkenan dengan dia ye..saya nak pergi tanyalah ni..?
En Abu:      Cepat Abu..cepat Abu..
Abu:            Baik encik..
En Bakar:    (teropong lagi) Eh lawanya..kalaulah dapat..YABEDABEDUUUUU...!

AHMAD DADIDA (SAIDIN PEKAK)


Abu pulang berjumpa Bang Pekak

Abu:                 Bang..apa kabar bang? Hoi bang! Apa da pekak betul aihh..!
                         HOI BANG PEKAK!!
Bang Pekak:     Bila kau sampai?
Abu:                 Baru saja sampai bang..saya datang ni dengan tokeh saya Cik Bakar!
                         Datang tembak burung...!
Bang Pekak:     Kenapa kau tak cakap siang siang..semalam habis aku dah bakar..!
Abu:                 Abang bakar apa?
Bang Pekak:    Tempurung!!
Abu:                 Bukan bakar tempurung..Cik Bakar datang tembak buruuung...!
Bang Pekak:     Oh burung..
Abu:                 Ha pekakk!!
Bang Pekak:     Hahahaha..
Abu:                 Haa..
Minah:              Eh pak..bila bapak sampai pak?
Abu:                  Ha Minah...baru saja Minah..Eh Minah..kenapa kau pergi cuci baju
                          dekat sungai tuu..?
Minah:               Eehh bapak ni..takkan cuci baju tengah jalan!
Abu:                  Ye tak ye jugak!
Kak Timah:       Hai Abu..kau datang sorang saja kee?
Abu:                  Tidak kak..saya datang dengan buaya..
Kak Timah:       Dengan buaya?Bila kau ikut sarkas?
Abu:                  Bukan buaya tulah kak..tokeh saya tu ulat bulu...!
Bang Pekak:      Mana nak cari sekarang...hariraya barulah boleh dapat..!
Abu:                  Dapat apa bang?
Bang Pekak:      Kueh bahulu...
Kak Timah:       Bukan kueh bahulu..ulat bulu yang gila betina tu...
Abu:                  Haaahhh..!!
Bang Pekak:      Haa..ulat bulu tu...

habis tempurung aku dah bakar jadi abu,Abu..

Encik Bakar datang bertandang ke rumah Bang Pekak

Bang Pekak:   Siapa pulak yang datang?
Abu:               Haa..itula Cik Bakar towkeh..!
Bang Pekak:   Saudagar taugeh?
Kak Timah:    Bukan taugeh..towkeh..!
Abu:               Towkeh..tokeh..
Kak Timah:    Towkeh!
Bang Pekak:   Ha ha ha..
En Bakar:        Assalamualaikum pak!
Bang Pekak:    Ada ada ada...(ambil kapak)
En Bakar:        (terkejut lalu lari..)
Bang Pekak:    Tunggu..tunggu,,nanti nanti...mana nak pergi?Kata nak kapak..?
Abu:                Bukan kapak bang..dia bagi salamualaikum pak!
Bang Pekak:    Ho..waalaikumsalamm..walaikumsalamm..ala masuk masuk..
En Bakar:        Tima kasih timakasih..hehee..berderau darah aku!
Abu:                Tidak encik..orang ni orang baik cuma sound dia saja sikit rosak..
                        fius dia dah blow..!
En Bakar:        Fius blow?
Abu:                Hmmm..
En Bakar:        Pasal apa tak ganti hahaa..

En Bakar:        Hahehe..berapa orang duduk dalam rumah ni..?
Bang Pekak:    Bukan Rosnani..namaya si Timah..
En Bakar:        Timaah?
Abu:                (sambil berbisik) pekak badak..!
En Bakar:        Heheii..tak apelah..Ha..duduk tiga orang barangkali?
Bang Pekak;    Daak..dia dah pindah..dulu dia duduk rumah depan tuu..
En Bakar:        Siape..?
Bang Pekak:    Benggali..
En Bakar:        Benggalii?
Abu:                (berbisik) dah menjadi jadi pekak dia..
En Bakar:        Sabar..sabar..sabar..
Bang Pekak:    Timah..mana si Minah?
Kak Timah:     Minah..mari nak!
Minah:             Kenapa mak?Semua dah siap..kueh kueh pun dah siap!
Kak Timah:     Ajaklah tuan ni masuk ke dalam!
Minah:             Bang..silalah masuk bang!
En Bakar:         Abang...?Dia panggil aku abang..!YABEDABEDUUU (tertonggeng!)
Abu:                 Encik..kenapa encik pengsan?
                        
A R Tompel (En Bakar) bersama Khatijah Hashim (Aminah)
YABEDABEDU..Aku dapat bini jambuuuu..
Apa..darling nak makan jambu..?
Taak..tadi I beli madu..


Adegan di rumah Orang Kaya Bakar yang baru kawin dengan Minah (Khatijah Hashim)

Minah:      Minumlah darling..
En Bakar: Eh apa pasal you pulak buatkan kopi I..kan kita ada orang gaji..?
                 eh..tak boleh begitu..nanti patah pulak jari-jari ni..Oh Abu..!Ha Abu..
                 toksah angkat lagi lain kali..ada orang gaji..
Abu:         Ya encik...
En Bakar: Hei..kau orang gaji apa daa..sampai kopi kau suruh aku punya darling angkat ye!
                 Kalau jari jari ni patah apa kau nak buat?
Abu:         Takkanlah jari tu nak patah enciiik..!
En Bakar: Kau menjawab ye..!kau menjawab ye..!eh aku bagi amaran Abu ye..lagi sekali
                 kalau kau jawab kau berenti!
Minah:     Jangan berhentikan dia darling..kesiannn..dia orang baikk..!
En Bakar: Huh! Nasib baik ada mak encik kao!Kalau tidak..baru kau tau diuntung..
Abu:         Terimakasihlah mak encik..!Allah Taala la bagi panjang umur mak encik...
En Bakar:  Mak encik kau saja? Umur aku biar pendek ye?Bila aku dah kojol kau senang
                  nak kebas..!
Abu:          Astaghfirullahalaziimm..takkanlah saya nak kebas encik..kan ke bini encik tu..
                  anak sa...Saidin pekakkk..!Kalau saya mintak doa umur mak encik tu panjang..
                  umur encik pun lanjut jugaakk..
En Bakar:  Heh heh heh..kalau begitu baguslah..
                  (panggil Abu) ha Abu..aku ni nak bercakap dengan kao..
Abu:          Ye encikk..
Minah:       Duduklah pak..eheh..pakcik..
En Bakar:   Hah..duduklah..!Makcik kau suruh duduk tu..ha..!Beruntung kau dapat mak encik
                   baik macam ni..suruh duduk pun tak ndak..!
                   Ni Abu..kau tentu maklom kan..aku ni baru berumah tangga..
Abu:           Ye ye (faham).hehe..
En Bakar:   Jadi.kerja kerja rumah ni pun banyak..kalau nak harap kau sorang tentu kau
                   tak boleh buat..
Abu:           Mak encik adaaa...
En Bakar:   Heh..jangan susahkan dia..! Beban dia dah berat jangan diberatkan lagi..
                   ha..jadi,aku ingat aku nak cari kalau-kalau ada yang kau tau siapa siapa
                   ada orang gaji..
Abu:           Oh jadi maksud encik ni nak cari orang gaji..?
En Bakar:   Ha...
Abu:           Bini saya ada encik..
Minah:        Eh eh,,bila bapak kawin..?
En Bakar:    Ba..ehmmm
Minah:        Maafkan I darling..tersasulll..
En Bakar:    Tershashulll..
Minah:         Aha.bila pakcik kawin..?
Abu:            Err..mak encik dan pak encik kawin ini hari..dok esok tu saya kawin pulak..
En Bakar:    Pak encik mana..?
Abu:            Enciklah..!
En Bakar:    Abang...
Abu:            Abang..?
En Bakar:    Heh heh heh..
Minah:        Kawin dengan bini dulu ke atau bini baru..?
Abu:            Ehh..bini baru cik..
Minah:        Mana cantik dengan bini dulu?
Abu:            Ha..bini dulu cantik mak encik tapi bini yang sekarang ni lawa mak encik..!
Minah:        Wah..Bukan main lagi bapak ni ye..
En Bakar:    Ehmm! (batuk)
Minah:        Eh..oo,,pakcik ni yee..?
Abu:            Ha..apa nak buat..nasib mak encik laa..
En Bakar:    Hah..kau yang kawin kenapa nasib mak encikk?
Abu:            Nasib mak encik la nak dapat orang gaji tiri..
En Bakar:    Orang gaji tiri?Eh ni huruf baru ni..aku tak pernah dengar pun..yang biasanya
                    anak tiri,mak tiri,pak tiri...
Abu:            Ini kalimat baru encik..
En Bakar:    Oh kalimat baru yee..Ha sudahlah Abu...kalau betul kata kau tu,kau pergi
                    bawak orang tu ke mari..

POTRET OSMAN BAKAR (P RAMLEE)

Adegan Osman (P Ramlee) pulang ke rumah bapaknya,En Bakar (AR Tompel)

Osman:                    Assalamualaikum (masuk perlahan-lahan ke dalam rumah)
                                 Assalamualaikum...
Minah:                     Walaikumsalam...nak cari siapa..?
Osman:                    Er..apa betulkah ini rumah Encik Bakar orang kaya?   
Minah:                     Ha ..iye..ha..duduklah..!..nanti saya buatkan kopi..
Osman:                    Pssstt..er..awak ni orang gaji dalam rumah ni ye..?
Minah:                     Ha..iye..(ketawa kecil)
Osman:                    Hee..berapa lama dah kerja di sini..?
Minah:                     Eh..baru saja..
Osman:                    Baru?
Minah:                     Yee...
Osman:                     Nama awak siapa..?
Minah:                      Aminah..!
Osman:                     Aminah..awak ni dah kawin ke beloomm..??
Minah:                      He..belumm..
Osman:                     Belum..? Haik haik haik  (menari macam org mabuk) hissy.
En Bakar:                 Haa..asal balek rumah,mabok..asal balek rumah..mabok...takde kerja
                                 lain dari mabuk ye..!
Osman:                     Sumpah pak..saya sekarang tak mabuk lagi..saya dah tobat!Saya tak
                                 sentuh barang-barang yang haram lagi..saya dah menjadi manusia
                                 yang paling baik di alam maya ini..
En Bakar:                 Hmm...boleh aku percaya ni Man..?
Osman:                     Boleh pak..sumpah!
En Bakar:                 Hm..bagus Man..kalau perangai kau betul-betul dah berubah..rumah ini
                                 terbukak buat kao!
Osman:                    Baik pak..
En Bakar:                Silakan duduk..wei..bergaya kau Man ye..kalau begini orang kata anak
                                orang kaya Bakar tak malu laa Man..duduk..!
                                Setahun lebih Man..setahun lebih kau dah tinggalkan rumah ni..apa
                                pengalaman yang kau dapat?
Osman:                   Pengalaman macam-macam pak beraneka warna..Setelah saya keluar
                               dari rumah ni saya dapati hidup saya sangat susah!Makan minum tak
                               tentu..pahit getir menyelaputi kalbu..di alam maya yang serba cantik
                               dan indah..
En Bakar:               Falsafah..faklsafah..boleh tahan kau sekarang ye..
Osman:                   Tapi pak..dengan pertolongan kawan-kawan saya,dia tu bagi perangsang
                                kat saya,dia didik saya buat saya menjadi seorang penyanyi piringhitam
                               yang di sukai ramai hari ini..habis rekod saya pak..sold out!up to date!
En Bakar:               Jadi..suara Osman Bakar dalam rekod tu kaulah?
Osman:                  Sayalah pak..!
En Bakar:              Hoo..tak sangka..boleh tahan suara kau Man..hahaa..macam suara aku dulu..
Osman:                  Suara bapak dulu?
En Bakar:              Aku dulu penyanyi jugak Man..tapi yelaa..masa aku dulu takde rekod lagi..
                              jadi kau tak dengarlah suara aku..heh heh heh..
                              Senang hatiku Man..senangggg...
Osman:                 Pak pak..orang gaji yang baru kerja dalam rumah ni,anak siapa tu pak..?
En Bakar:             Orang gaji mana..?
Osman:                 Yang 34 30 34 tu..yang lawa manis tu...
En Bakar:              Pompuan?
Osman:                 Ye..pempuan..
En Bakar:              Eh takdee..aku mana ada orang gaji pempuan..laki-laki adalaa..
Osman:                  Eh bapak ni beghapa punya Rabun bapak nie..bapak nak sembunyikan
                              saya nampak dia masuk bilik...
Minah datang membawa minuman
En Bakar:              Kan dah cakap berkalikan..you jangan bawak ni..you panggil I..
                              nanti lama-lama reput pula tangan you..
                              Man..ini bukan orang gaji..ini makcik kao..
Osman:                 Ehaa..makcik belah mana tu paak..?
En Bakar:              Makcik ni tak belah mana-mana..makcik ni bini bapak..!!
Osman:                  Bini bap..!Astaghfirullahalazim..
En Bakar:              Kenapa?
Osman:                  Cantik!
En Bakar:              Tauu pun..darling darling...
Minah:                   Ye..
En Bakar:               Inilah anak kita..buat macam anak tau..ha?Buat  macam anak betul..!
                               Man..
Osman:                  Ye pak..
En Bakar:               Inilah mak..buat macam mak betul..haa?
Minah:                    Apa khabar nak?               
Osman:                   Nak?..hiihihihh..
En Bakar:                Apasal?
Osman:                   Senak!
En Bakar:                Ha makan jugak sebarang..makan jugak tak betul..!
                                Darling..
Minah:                    Ye..
En Bakar:                You ingat tak dulu you kata suara bagus suara bagus penyanyi piring
                                 hitam tu..inilah dia..
Minah:                     Oh..ik!
En Bakar:                Osman Bakar...
Minah:                     Osman Bakar tuu.. hensem jugak ye?
En Bakar:                 Jangan ramah sangat.nanti teruk aku..
Minah:                      Hahhaha (ketawa kecil)
En Bakar:                 Hee..er..Ini begini Man..bila kau dah balik ni terfikirlah aku nak
                                 mengahwinkan kao..
Osman:                    Kawin..?
En Bakar:                 Kawin hehehehh..bila kau kawin selamat aku sikit hehehh..
Osman:                     Macamana saya nak kawin pak..saya dah kawin!
En Bakar:                 Kau dah kawin...?
Osman:                     Dah!
En Bakar:                 Eh dia kawin tak beritau dengan kita..mana bini kao?
Osman:                     Ada kat luar di pintu gerbang..



jadi Osman Bakar yang penyanyi AF tu kaulah ye Man..
bukan saya pak..saya penyanyi kat pasar malam aje pak..


Osman membawa isterinya Siti (Siput Sarawak) masuk mengadap Orang Kaya Bakar

Osman:        Pak..yang inilah isteri saya pak..namanya Siti
En Bakaer:  Haa..masuk,masuk..jangan segan segan..rumah sendiri bukan rumah siapa..
                    haa..masuk..!haa..
                    Bini Man yee..?
Osman:       Ye pak..!
En Bakar:    Oho..ha..boleh tahan jugak lawa orangnya..pandai kau cari bini..!
Osman:        Haha.kalau bapaknya borek anaknya rintek..
En Bakar:     Falsafah falsafah..Err..darling darling..marilah keluar sambut anak menantu kita.
Minah pun keluar dari dapur ke ruang tamu dan JENG JENG JENGGG..
Minah:         Maakkkk....!!!
Siti:             (terkejut jugak) Minahh..anakku..huah huah huahhh (nangis) huaaahuaa..
                    ala sayang..huaaahuaa..))
Minah:         Mak ni memanglah..tak sayangkan Minah..mak tinggalkan Minah..
                    surat mak tak kirim..ehaaa huaa (nangis)
Siti:              Jangan nangis nak..duduk..! Mak sudah kirim surat kirim duet tapi posmen hantar
                     balek..katanya kau dah pindah..jadi tulah mak tak tau address kau..Huauaua..
Minah:         Nasib baik Minah kawin dengan Cik Bakar tidak...huauaua...
Siti:              Kau dah kawin ye nak..?Baguslah..mak senang jugak..jangan nangis nak..!
                    Osman..inilah anak saya Aminah...
Osman:        Itu anak you..? Ek..mampos!
En Bakar:    Eh..yang kau pegi kawin mak ni buat apa?
Osman:        Eksiden!Bapak pegi kawin anak tu buat apa!!!
En Bakar:    Ni bukan eksiden..dah berlanggar dah hancur lebur..ambulan tak datang!
Osman:        Siti..nampaknya kita berempat ni jadi golmal,you kawin dengan I pas!tapi..
                    sekarang soalnya..anak you tu dikawinkan dengan bapak I?
Siti:              Apa yang you jadi susah..? You suami I..
Osman:        Ha..(angguk)
Siti:              Minah..anak I...
Osman:        (Angguk) ah..
Siti"             Jadi..
Osman:        Minah anak tiri I..
Siti:              Ah..
En Bakar:    Ye..aku ni nak letak mana..? Bijak sangat!
Siti:              Bapak you..anak menantu I..
Osman:        Ooh..mampos..pak mertua you..?
Siti:              Haa..?
Osman:        Pak mertua you..
Siti:              Ye tak ye jugak...alaa Minah..huauaua..huauaua..Hahahahuauaua (nangis..)
Osman:         Bapak..ni apa dah jadi pak?
En Bakar:     Mana aku tahu! Otak naik buntu ni..buntu buntu..!
Osman:         Pak mari pak..saya ada satu idea pak..!
En Bakar:     Apa idea Man.?Idea mana pun tak boleh..tak boleh..tak boleh!
Osman:         Idea ni untuk mengelakkan kekeliruan yang maha kalang kabut!
En Bakar:      Hm..macamana..?
Osman:         Begini pak..bapak kawin mak,saya kawin anak..fair and square..!
En Bakar:      Maksud kao nak..?Errrrghrr...jangan kau buat tu Man..errrghghghg...
HUAUAUAUAA HAUAUAUAH..(menangis dua beranak) Huahahah..
Siti:                Minah..oh Minah..kenapa kau pergi kawin dengan bapak mertua aku..?Huu..
Minah:           Mak pun satu..yang mak pergi kawin dengan anak tiri saya buat apa? Huuu..


KHATIJAH HASHIM (MINAH),SIPUT SARAWAK (SITI) & P RAMLEE (OSMAN)
 

Abu (Idris Hashim) jadi engineer

 Teng tengg tenggggg!!!!!!!!!!!!
Abu pun masuk

Abu:             Cik..orang gaji tu saya dah bawak encikk..!
                     (terkajut) Eh Siti..apa kau buat di sini?
Siti:              Yang kau tu..dekat sini buat apa!!!
En Bakar:     Kau..Kau..kau..kau kenal pemp..pempuan ni Abu..?
Abu:             Boleh pulak saya tak kenal encikkk..dia tu janda saya..!
En Bakar:     Ha?.habis Minah..Mii..Minah tu..?
Abu:             Minah tu anak saya..!..tapi sengaja saya sembunyikan!
En Bakar:     Huh..patutlah Minah selalu tersasul kata bapak..bapak..!
                     Kau pun satu..kita di rumah ni dah kalangkabut,masuk kau sekaki lagi
                     kelamkabut!
Abu:             Apa nak kelamkabutnya encik..saya boleh betulkan..!Jangan susah.saya
                     betulkan..
En Bakar:     Macam engineer je kao ni...!
Abu:             Err..encik...Minah ni anak saya..sekarang dia dah kawin dengan encik..
                     jadi..encik ni menjadi..err..menantu saya.Tetapi si Siti dia janda saya..
                     kalau dia sudah kawin dengan budak muda ni tak salah encik..sebab budak
                     muda ni takde kena mengena dengan kita...!
En Bakar:     Huh..tak kena mengena kepala hotak kao!      
                     Budak muda ni anak aku!!!
Abu:             Anak encik..???
En Bakar:     Ha!!
Abu:             Mampos!.lagi golmal!!
Teng Teng Teeeeeeeeeeeeggg!!!!
Bini Abu:     Abu..kalau lambat sangat saya nak balik dulu laa..
Osman:        Maaak..apa yang mak buat di sini..?
Bini Abu:     Mak sekarang dah kawin dengan Pak Abu kau tu...
En Bakar:     Haa...? Kau kawin dengan orang gaji aku?
Bini Abu:     Yelah..kalau awak boleh kawin sekali lagi..mengapa saya tak boleh kawin
                     lagi..?Nak suruh saya bujang sampai mati?
Abu:             Encik...encik kenal dengan bini saya nie?
En Bakar:     Lebih kenal Abu..cukup kenal..! Man....
Osman:         Ye pak?
En Bakar:     Kau tolong jaga aku Man..
Osman:         Kenapa pak?
En Bakar:     Aku nak pengsan ni..
                     Hei Abu...KAU KAWIN JANDA AKUUUU..!!(pengsan)
Minah:         Darling....!!
Abu:             My son in law..you fall down oh...!
Siti:              My father in law.father in law..
Bini Abu:     Ha Abu..dia dah mati ke?
Abu:             Nanti aku nak rasa perut dia..eh..ada..nafas dia macam kerbau!
Osman:        Bapak..hei..(tepuk dahi) Apa kita berenam dah jadi nie..?
                    Kita berenam dah jadi keluarga songsang..keluarga tonggeng terbalek..
                    KELUARGA 69....!!

                                                                       TAMAT
                   


KELUARGA 69
Keluaran : Studio Merdeka (Shaw Brothers)
Tahun:     1967
Pengarah: P Ramlee

Pelakun:
P Ramlee sebagai Osman
AR Tompel sebagai En Bakar
Siput Sarawak sebagai Siti
Khatijah Hashim sebagai Aminah
Idris Hashim sebagai Abu
Ahmad Dadida sebagai Saidin Pekak
Minah Hashim sebagai Timah
Habibah Harun sebagai Janda En Bakar/Bini Abu

Pelakun lain yang tidak terbabit dalam dialog di atas:
Ed Osmera
Julie Faridah
Salleh Ghani (Badin)
Karim Latiff (Ghaz)
Shariff Babu
AK Jailani
Yusuf Bujang(promoter konsert)
Noran Nordin
Mak Enon
Raja Ismail
Noor K.K
DAN RAMAI LAGI DAA...

     
P RAMLEE (OSMAN BAKAR)
PELAKUN dan PENGARAH



AR TOMPEL (ORANG KAYA BAKAR)
SIPUT SARAWAK (SITI)

ED OSMERA

 
IDRIS HASHIM (ABU)
 
AR TOMPEL (OKB) dan KHATIJAH HASHIM (AMINAH)
Faridah (JULIE FARIDAH) bersama Osman Bakar (P RAMLEE)



SALLEH GHANI (BADIN)

000000000000000000000000000000000000000000000000




BEGITULAH MENARIKNYA DAILOG-DAILOG BERSAHAJA DI DALAM FILEM
ARAHAN P RAMLEE (TAN SRI) KELUARGA 69 YANG DIBUAT
PADA TAHUN 1967 KELUARAN STUDIO MERDEKA (SHAW BRO),KL.

JUMPA LAGI DI LAIN MASA DAN JUMPA LAGI.

@KLASIKFANATIK
-LENJUGARANO
SKI-MALAYSIA
12 MEI 2014.

SEE YOU AGAIN.

 



No comments:

Post a Comment