Google+ Followers

Google+ Followers

Google+ Followers

Google+ Followers

Monday, 12 May 2014

NASIB DO RE MI -DAILOG-DAILOG MENARIK DALAM FILEM NASIB DO RE MI.

DAILOG MENARIK FILEM NASIB DO RE MI ARAHAN P RAMLEE (1966)




Di antara tiga filem DO RE MI hanya filem Nasib Do Re Mi yang betul-betul menghiburkan.Watak Pak Maun yang dibawa oleh Mahmud June (Allahyarham) yang paling menggelikan hati dan begitu berkesan hingga menonton berulangkali pun tidak jemu.Banyak juga adegan-adegan lucu yang menggelikan hati hingga dailognya begitu berkesan di hati.Ada yang boleh mengingatinya patah-patah dialog yang diucapkan pelakunnya.Filem ini dibintangi oleh P Ramlee,AR Tompel,Ibrahim Din,Mahmud June,Ghazali Sumantri,Mahyon Ismail dan lain-lain.Ikutilah beberapa dialog menarik yang dapat dikumpulkan untuk tatapan anda.




Adegan ketika DO RE MI singgah di warong dan cuba cari peluang makan free.

Re:         Ha..ini nampaknya ada sekor lembu kita nak ek! (sembelih)
Do:        Apa nak buat..?
Re:        lham..Ilham sabor..!Ni kau pegang! (menyerahkan alat musik kpd Mi)
              Assalamualaikooom..!
Lebai:   Wa'alaikumsalam..eh mike macam teman nak kenai hiyee?
Re:        Apa tidaknya hahaha..
Lebai:   Apa kabar?
Re:        Baik...
Lebai:   Sile..sile..
Re:        Timakaseh heheehe..
Lebai:   Di mana kite berjumpa ne..?
Re:        Eh..masa kita sama-sama naik haji hehehehe..
Lebai:   Tak menggale teman naik haji hee..Tahun depan baghu nak cadang ni he..
Re:        Sama-sama menghantar orang naik haji......
Lebai:   Oh..ye tu ye le...
Re:        Eh..cepatnya pelupe..sama-sama ngaji pondok dulu kann?
Lebai:   Ngaji pondok mane?Banyak pondok teman ngaji ni he...!
Re:       Sama-sama ngaji ,apa ni...tasauff...aaa.
Lebai:  Tasauf?..tasauf Semanggoi...
Re:       (tepok meja).Ha betul..! Hahahahaaa...
Lebai:   Hehehehe..
Re:       Sapa nama ustaz yang mengajar kita tu..?
Lebai:  Ustaz Nor KK..
Re:       Nor KK yaa..itulah mak tiri laki mak saya.haha ehehe.
Lebai:  Heheheahahhee..
Re:       Dengar kabar ustaz Nor KK dah mati kena tebe..hehehe
Lebai:  Tebe..?
Re:       Tebe...
Lebai:  ..bak..tembak...!!
Re:       Entahlah..dengar kabor begitulah...minum sorang ke?
Lebai:  Eh sile..sile..sile..silee..
Re:       Eh..bagi ko..kopi satu teh..
Lebai:   Satu!..eh eh! Gaye nampaknye..?
Re:       He..?
Lebai:  Gaye..?
Re:       Ha..biar pape kata orang tu..asal bergaye..hahaha..hehehe..
Lebai:  Jemput..jemput..!
Re:      Bile nak makan nasik...?
Lebai:  Lambat lagi..belum mase..
Re:      Ni aje makan?
Lebai:  Sile...
Re:      Ini pun tak mengape..!Hahaha...ehmm..
Lebai: (tersengih..)
Re:      Iyele..(suap kueh dalam mulut)..hehehe
Mi:     Apa daa dia cekik sensorang aje..!
Do:     Besar punya harappa..
Mi:     Oh nanti pulak konon..!!
Lebai: Minum sile..
Re:      Hehehe (angguk)
Lebai: Sorang saje ke?
Re:      Eh bertige...!
Lebai: Oh bertige..mana lagi due..?
Re:      Ada di luee...hehehe
Lebai: Ngape tak dipanggil..?
Re:      Tak dipelaweee..
Lebai;  Panggil lee..
Re:       Eh sile le..apa ndak?..apa hendak mintaklah!
Do:      Er..mintak kopi satu ye..
Mi:      Saya pun kopi..kopi due..!
Lebai:  Ha  makan makan ..sile..
Mi:      Nasib baiklah jumpa pak lebai ni..kalau tidak kami sesatlah tadi..
Lebai:  Nak cari sape die?
Mi:      Nak cari Pakji Husin..
Lebai:  Haji Husin..?Husin mane?
Mi:      Pakji Husin ngok ngek..kaki untut kepala kemek..!
Lebai:  Oh..bapak saye tu..kedai beras tu haa..!
Re:       Betul ke?
Lebai:   Iye..tu haa..
Re:        Eh kalau begitu mari kita berjumpa...
Lebai:   Takpee..takpe..takpe... rezeki jangan ditolak merbahaya jangan dicari..
              Makan..makan..hehe..apa yang dia makan tadi bagi je lee..
              Tunggu sampai teman tibe yee..!(terus blah...)



Ibrahim Din (Mi) AR Tompel (Re) P Ramlee (Do)

Adegan di rumah Pak Maun (Mahmud June) di masa Lokman (Ghazali Sumantri) datang
nak ajak Nora (Mahyon Ismail) pergi nonton wayang.

Bini Pak Maun :  Man..jemput duduk..
Pak Maun:           Senang nampak..tak kerja ke..?
Lokman:              Er..saya cutilah pakcik..cuti tahun..
Pak Maun:           Setahun cuti...?
Lokman:              Tidak hahha..er..saya cuti dua minggu dalam setahun..
Pak Maun:           Ohh..aku ingat cuti apa sampai satu tahun..
Lokman:              Hehehe..
Pak Maun:           Nak ke mana..?
Lokman:              Er..datang sini nak ambil Nora tengok wayang gambarlah pakcik..
Pak Maun:           Hm..cerita apa..?
Lokman:              Cerita..bagus jugak! Er..love is many splendourd thing..
Pak Maun:           Huk..(batuk).bagus cerita tu..love ye? ada romen-romen ke..?
                            Pakcik tak suka cerita romen romen tu..kalau cerita koboi..ha suka le..
                            Makcik kau ni.cerita ..er..Yahoooo!!!..apa cerita tu..?
Lokman:              Junglee hindustan agaknya..hehee
Pak Maun:           Ha..Hindustan..ulang ulang pergi tengok ni..
Bini Pak Maun:   Laa awak tu ajak kami tengok puluh puluh kali,kami pulak awak bilang..?
Pak Maun:           Kita bukan suka cerita tu..kita suka yang Saira Banu tuu..hehehee.




Pak Maon baca buku sejarah

Pak Maun:          Tersebut alkisah..satu cerita...kesah terjadi..negeri Melaka...
                            boleh tahan cerita ni hehe..seorang pahlawan...heheh.pembela bangsa..hehe
                            makin thrilling ceritanya..hhehe..pahlawan bergelar Laksamana Hang Tuah.
Bini Pak Maon:   Pak ee..asyik menyanyi jer awak hari ini kenapa..?Tebiat nak mampos agaknya?
Pak Maun:           Ah.bukan menyanyi.. baca buku sejarah..!
Bini Pak Maun:   Oh baca buku sejarah..sejarah apa?
Pak Maun:           Sejarah lama..sejarah Hang Tuah..!
Bini Pak Maun:   Sejarah Hang Tuah..?
Pak Maun:           Mm..
Bini Pak Maun:   Tengok buku sejarah ni..
Pak Maun:           Eh orang pompuan tak boleh tengok..ni sejarah panglima..
                            orang pompuan takkan nak jadi panglima..? Ini sejarah laki-laki.
Bini Pak Maun:   Kalau tak kasi tengok pun tolonglah ceritakan!
Pak Maun:           Macam mana nak cerita belum tamat.. baru baca penggal satu..!Dah tamat
                            barulah boleh ceritakan!
Bini Pak Maun:   Sudahlah Pak Eee..letak saja buku tu kat situ..tolong belikan saya susu!
Pak Maun:           Itulah awak, kalau saya duduk di rumah..nak senang senangkan hati..nak baca
                            buku sejarah..itulah takde,inilah takde,itulah takde..kalau saya berjalan nanti
                            awak cemburu...dahlah suruh budak sebelah tu pergi beli..!
Bini Pak Maun:   Budak-budak sebelah tu sorang pun takde..!Semuanya pergi sekolah..!
Pak Maun:           Jadi ..saya le kena beli..?
Pak Maun:           Yelah..awak jugak nak minum kopi susu nanti..!
Pak Maun:           Ngacau saja..orang senang-senang hati nak baca buku sejarah..itulah takde..
                             inilah takde..ngacau tak habis-habis..!!

Pak Maun (Mahmud June) membaca buku sejarah

Pak Maun dipanggil oleh Abu (Ramli Kechik) nak minta derma.

Abu:             Pak Maun..Pak Maun..malam ini kita ada derma muda mudi..
Pak Maun:   Aku muda mudi ni aku naik jelak dah..!Lain takde..karipap..mi siam..
                    onde-onde..dia tu nak tunjuk tarian..yang dia ni nak tunjuk tarian..
                    yang dia tu nak menari..aku tak dapat peluang menari...
Abu:            Ini lain Pak Mauuun.terbuka pada semua Pak Maunn,,Ada menari twist..!
Pak Maun:   Ha?
Abu:            Ada twist..
Pak Maun:   (pandang kiri kanan)..ada twist..?
Abu:            Ada Pak Maun..
Pak Maun:   Kalau begitu boleh le..tapi ada satu syarat..!
Abu:             Apa dia syarat tu..?
Pak Maun:   Begini..(berbisik ke telinga Abu)..ha..kalau tu ada,adalah orang bukak mata
                    sikiit..!Baru orang tau sapa Pak Maun..!
Abu:            Itu boleh Pak Maun..sebelum Pak Maun pergi sana kita jumpa di sini dulu..
Pak Maun:   Betul..?
Abu:            Betul.
Pak Maun:   Berapa satu tiket tu..?
Abu:            Dua ringgit Pak Maun..!
Pak Maun:   Dua ringgit..? Mbak aku sepuluh!!



alamak..bentara guru...mampusss!


Pak Maun bersiap nak pergi tengok orang syarahan di kelab malam

Pak Maun:             Kita tak pasal syarahan ni..tak kuasa nak meninggalkan awak..kalau awak
                               takde tak boleh duduk..
Bini Pak Maun:     Shh..anak tu..kol berapa awak nak balik..?
Pak Maun:             Tengoklah kalau cepat habis syarahan cepatlah balik..!Kalau lambat,
                              lambatlah balik..!Takkanlah kita nak melencong ke mana-mana pulak..!
                              Eh..mana tasbih kita tadi..?
                              Ha..ini bukan apa..sementara menunggu orang bersyarah tu boleh jugak
                              wirid wirid..hhehe..
                              Bye bye darling..hehe..
                              Mana tongkat aku tadi..? Ha Nora ..
Nora:                     Saya pak..
Pak Maun:             Kau tak keluar..?
Nora:                     Tidak pak.Nora malas nak keluar malam ni..
Pak Maun:             Bagus jugak...keluar selalu ..keluar malam ni kena embun, sakit susah ubat..!
                               Lokman tak datang?
Nora:                      Takde agaknya pak..!
Pak Maun:              Eh kalau dia datang bagus jugak..boleh tolong tengok tengok rumah..
Bini P Maun:          Kejap lagi datangla dia..
Nora:                      Saya tak fikir dia datang mak..
Pak Maun:             Eh mana tau kejap lagi...
Nora:                      Bapak lawa ni bapak nak pergi mana pak?
Pak Maun:              Bapak nak pergi dengar orang bersyarah..malam ni ada syarahan..
Nora:                      Eh..patutlah bawak tasbeh....
                              
******************************************************************************
                   
DARI KIRI: SHARIF BABU,HUSSIN ABU HASSAN,TONY AZMAN,A BAKAR JAAFAR & IDRIS HASHIM
 



HUSIEN ABU HASSAN dan isteri MAHYON ISMAIL (Nora)
antara pelakun Nasib Do Re Mi..

NASIB DO RE MI

Keluaran: Studio Merdeka (Shaw Brothers)
Tahun: 1966
Pengarah : P Ramlee
P RAMLEE & SALOMA




 
Barisan pelakun:

P Ramlee :            Do
AR Tompel :         Re
Ibrahim Din:         Mi
Ghazali Sumantri: Lokman
Mahmud June:      Pak Maun
Mahyon Ismail:     Nora
Habibah Harun :    Isteri Pak Maun
Idris Hashim:         Komeng
Ramli Kechik:       Abu
Sharif Babu:          Sharip
Hussein A Hassan: Husni
A Bakar Jaafar :     Himself
Tony Azman:         Himself
Ahmad Dadida:      Tokey kedai emas
NOR K.K (Pak Lebai)
TOK BOMOH
AK JAILANI (tukang beca)
HERCULIS
SALOMA (penyanyi undangan)
KARIM LATIFF
WAN CHIK DAUD
PAK YEM
dan ramai lagi lee...
tak larat teman nak ngirenye hee..



P RAMLEE dan WAN CHIK DAUD
(PELAKUN UNDANGAN)


 
P RAMLEE (DO)

AR TOMPEL (RE)

IBRAHIM DIN (MI)
            

IBRAHIM DIN,AR TOMPEL dan P RAMLEE AMN


MAHMUD JUNE ( PAK MAUN)


GHAZALI SUMANTRI (LOKMAN)


NOR K.K (PAK LEBAI)



BEGITULAH ANTARA DAILOG-DAILOG MENARIK FILEM NASIB DO RE MI.
SEMOGA BERJUMPA LAGI.. #klasikfanatik

Klasikfanatik
SKI I MEI 2014              

JUMPA LAGI.

1 comment:

  1. Are you looking for a business loan, personal loans, mortgages, car
    loans, student loans, debt consolidation loans, unsecured loans, risk
    capital, etc. ... You are in the right place
    Your loan solutions! I am a private lender who lends
    Individuals and businesses at a low interest rate and affordable
    Interest rate of 3%. Contact us by email: powerfinance7@gmail.com

    LOAN APPLICATION FORM
    **********************
    Your full name:
    Country/State:
    Loan Amount:
    Duration
    Phone:
    Monthly income:
    Occupation:

    Awaiting your swift response.
    May Allah bless you.
    IBRAHIM MUSA
    power Financial Service Pvt.
    Contact Us At :powerfinance7@gmail.com
    WhatsApp Number +919717357946

    ReplyDelete